Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011




ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΚΑΙ Ο ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
Εισήγηση του Βασίλη Λέλη, Δ/ντή του 3ου Δημ. Σχολείου Λιτοχώρου,
στην επιμορφωτική συνάντηση της 9.03.05

Η γλώσσα δεν είναι απλό εργαλείο, είναι αξία. Μέσα απ΄ τη γλώσσα συλλαμβάνεται μορφοποιείται και εκφράζεται κάθε ουσιώδης ανθρώπινη εκδήλωση. Όλη η ύπαρξη του ανθρώπου περνάει δηλώνεται και υφίσταται μέσα από τη μητρική του γλώσσα.

Η γλώσσα δεν είναι παθητική αποτύπωση της υπάρχουσας γλωσσικής εμπειρίας. Είναι ενεργοποίηση γλωσσικών καταβολών και μηχανισμών που χαρακτηρίζουν βιολογικά τον άνθρωπο και συγχρόνως δημιουργική επεξεργασία των προϊόντων της γλωσσικής εμπειρίας που έχει έντονα τα στοιχεία της επιλογής, του νέου και της δημιουργίας.  Με άλλα λόγια, η γλώσσα δεν είναι μηχανική αυτόματη κατάσταση, αλλά δημιουργική και επίπονη κατάκτηση.
Η γλώσσα χτίζεται με ακούσματα και διαβάσματα, αλλά προάγεται με πρότυπα. Δε μαθαίνεται, αν δεν τροφοδοτείται αδιάλειπτα από γλωσσική εμπειρία: ό,τι ακούμε κι ό,τι διαβάζουμε. Σαν αποτέλεσμα κατάκτησης, η γλώσσα προϋποθέτει συνεχή αγώνα για εμπλουτισμό του γλωσσικού μας κώδικα όχι μόνο στο επίπεδο του λεξιλογίου, αλλά και στις λεπτές τεχνικές και σύνθετες στρατηγικές επικοινωνίας, που κατεξοχήν στηρίζονται στην αξιοποίηση των γραμματικοσυντακτικών μηχανισμών της γλώσσας.
Αν τα γλωσσικά ακούσματα είναι το υλικό με το οποίο κτίζουμε τη γλώσσα μας, τα ποιοτικά γλωσσικά ακούσματα, καθώς και τα ποιοτικά γλωσσικά διαβάσματα αποτελούν γλωσσικά πρότυπα που αναπτύσσουν και προάγουν το γλωσσικό αίσθημα. Τα πρότυπα γλωσσικά κείμενα, είτε πρόκειται για λογοτεχνία είτε για επιστήμη είτε για τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, επηρεάζουν βαθιά τη δική μας γλωσσική έκφραση, τις γλωσσικές επιλογές μας, την όλη στάση μας στη γλώσσα.
Στην εποχή μας που τεχνοκρατείται, επειδή βάλαμε τη ζωή μας στην τεχνολογία και όχι την τεχνολογία στη ζωή μας, η τηλεόραση με το συνδυασμό της εικόνας, του ήχου, της κίνησης και του χρώματος έχει πάρει την πρωτιά από όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
 Ιδιαίτερες αναφορές έχουν γίνει για τις αρνητικές συνέπειες της παρακολούθησης των ακατάλληλων προγραμμάτων από παιδιά, για τους κινδύνους που εγκυμονεί η κακή χρήση της τόσο για την ψυχική υγεία, την πνευματική ισορροπία και την ηθική υπόσταση του παιδιού, όσο και για τη σωματική ευεξία και ακμαιότητά του.
Πολλές φορές οι γονείς εκφράζουν την απόγνωσή τους για την προσκόλληση των μαθητών μας στην τηλεόραση, που τους αποσπά απ΄ τη σχολική μελέτη. Το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο απ΄ την ποιότητα των εκπομπών, των οποίων οι νέοι γίνονται συνήθως παθητικοί αποδέκτες.
Η πλευρά, που έχει κατά τη γνώμη μας ελλιπώς παρουσιαστεί, είναι η σχέση της με τη λεκτική πενία, την πνευματική ένδεια, την υποβάθμιση του γραπτού και του προφορικού λόγου.


Πολύ όμορφα τα λέει ο Διευθυντής  του Δημοτικού Σχολείου Λιτοχώρου... και είπε και άλλα πολλά...Εγώ όμως σε αυτό το σημείο θα ήθελα να πω, πως  η τηλεόραση αυτές τις μέρες  και ειδικότερα τα  ΜΕΓΑΛΑ ΚΑΝΑΛΙΑ, έχουν  αποφασίσει να εμπλουτίζουν τον εγκέφαλό μας και να μας βομβαρδίζουν  με θέματα που θεωρούν αυτοί ουσιώδη και ενδιαφέροντα.... Και ρωτώ εγώ... Η 4η Φεβρουαρίου είναι η παγκόσμια μέρα κατά του καρκίνου.... τι πιο ενδιαφέρον και κατάλληλο στο να καλέσουν σε μία εκπομπή ένα άτομο, που αντιμετώπισε την νόσο και την πολέμησε με όλη του την ψυχή, ώστε να μιλήσει και να ενημερώσει το κοινό και να του μεταδώσει θετικά και αισιόδοξα μηνύματα....
Και όμως... υπήρχε κανάλι που θεώρησε  ότι το θέμα δεν έχει ενδιαφέρον... και δεν θα έχει την απήχηση, που αυτοί επιθυμούν....
Εεεεεεε ναι λοιπόν, οι ασθένειες, τα τεχνολογικά επιτεύγματα, οι πρόοδοι και οι πρωτιές μορφωμένων ανθρώπων, προβλήματα της καθημερινότητας δεν έχουν ενδιαφέρον... γιατί δεν προκαλούν  συναισθηματική φόρτιση, σύμφωνα με τα δικά τους κριτήρια... 
Οποιαδήποτε άλλη όμως ΑΝΩΜΑΛΙΑ, που μπορεί να εμφανιστεί στις οθόνες μας, έχει ενδιαφέρον και μπορεί να παιδαγωγήσει τα παιδιά μας και εμάς μαζί!!!!  Να μας βάλει στα κανάλια, που αυτοί επιθυμούν και να μας μάθει να μοιρολατρούμε  και να αντιμετωπίζουμε το κάθε τι σαν δεδομένη και τελειωμένη κατάσταση....
Πιστεύω πως θα έπρεπε, πλέον να αρχίζουμε να αντιδρούμε και  να δηλώνουμε αυτή την αντίθεσή μας ενεργά... με επιστολές και  e mail στα τηλεοπτικά κανάλια, μήπως και συνειδητοποιήσουν οι υπεύθυνοι, ότι ο τρόπος λειτουργίας των καναλιών τους πρέπει να αλλάξει και να γίνει πιο εποικοδομητικός  και επιμορφωτικός.... ..





1 σχόλια:

Ανώνυμος είπε... Best Blogger Tips

Καλησπέρα Φώφη,έχεις ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ!!!δίκαιο, σε ότι μας προβάλουν οι διάφορες εκπομπές-ειδήσεις ,πιστεύω κοιτούν μόνο τα νούμερα τηλεθέασης ,έχει σαπίσει η κοινωνία μας, δεν έχει κάτι το αξιόλογο και ενδιαφέρον να δει το παιδί,εκτός κάτι ντοκιμαντέρ σε κάποιο συγκεκριμένο κανάλι.
Εχθές βρήκα τυχαία ένα κείμενο και το δημοσίευσα στην ελεύθερη στήλη της Αριάδνης, θα το δημοσιεύσω και εδώ,πιστεύω πως αξίζει!!
Ἔκθεση ἀπὸ μαθητὴ τοῦ δημοτικοῦ μὲ θέμα: «Τὶ νὰ ζητήσω ἀπὸ τὸν Θεό»
Θεέ μου, απόψε σοῦ ζητώ κάτι ποὺ τὸ θέλω πάρα πολύ. Θέλω νὰ μὲ κάνεις τηλεόραση! Θέλω νὰ πάρω τὴ θέση τῆς τηλεόρασης ποὺ εἶναι στὸ σπίτι μου. Νὰ ἔχω τὸ δικό μου χῶρο. Νὰ ἔχω τὴν οἰκογένειά μου γύρω ἀπὸ ἐμένα. Νὰ μὲ παίρνουν στὰ σοβαρὰ ὅταν μιλάω. Θέλω νὰ εἶμαι τὸ κέντρο τῆς προσοχῆς καὶ νὰ μὲ ἀκοῦνε οἱ ἄλλοι χωρὶς διακοπὲς ἢ ἐρωτήσεις. Θέλω νὰ ἔχω τὴν ἴδια φροντίδα ποὺ ἔχει ἡ τηλεόραση ὅταν δὲν λειτουργεῖ. Ὅταν θα εἶμαι τηλεόραση, θἄ’χω τὴν παρέα τοῦ πατέρα μου ὅταν ἔρχεται σπίτι ἀπὸ τὴ δουλειά, ἀκόμα κι ἂν εἶναι κουρασμένος.
Καὶ θέλω τὴ μαμά μου νὰ μὲ θέλει ὅταν εἶναι λυπημένη καὶ στενοχωρημένη, ἀντί νὰ μὲ ἀγνοεῖ… Θέλω τ΄ἀδέλφια μου νὰ μαλώνουν γιὰ τὸ ποιὸς θὰ περνάει ὧρες μαζί μου. Θέλω νὰ νοιώθω ὅτι ἡ οἰκογένειά μου ἀφήνει τὰ πάντα στὴν ἄκρη, πότε – πότε, μόνο γιὰ νὰ περάσει λίγο χρόνο μὲ μένα. Καὶ τὸ τελευταῖο, κάνε με ἔτσι ὥστε νὰ τοὺς κάνω ὅλους εὐτυχισμένους καὶ χαρούμενους.
Θεέ μου, δε ζητάω πολλά. Θέλω μόνο νὰ γίνω σὰν μιὰ τηλεόραση!»
Τὴ δασκάλα ποὺ τὴν διάβασε (καθὼς βαθμολογοῦσε) τὴν ἔκανε νὰ κλάψει. Ὁ σύζυγός της ποὺ μόλις εἶχε μπεῖ στὸ σπίτι, τὴ ρώτησε: «τὶ συμβαίνει;» Αὐτὴ ἀπάντησε: «Διάβασε αὐτὴ τὴν ἔκθεση, τὴν ἔχει γράψει ἕνας μαθητής μου». Ὁ σύζυγος εἶπε: «Τὸ καημένο τὸ παιδί. Τὶ ἀδιάφοροι γονεῖς εἶναι αὐτοί!» Τότε αὐτὴ τὸν κοίταξε καὶ εἶπε: «Αὐτὴ ἡ ἔκθεση εἶναι τοῦ γιοῦ μας!..»
NO COMMENT!!!!
MAKIS.javascript:void(0)